dilluns, 3 de març del 2014

El Conseller Vila arriba en tren a Centelles


Per parlar i donar respostes sobre el tren i les infraestructures

Una cinquantena de persones van participar en el dinar que es va celebrar a Centelles amb el conseller de Territori i Sostenibilitat, Santi Vila en un acte de la secció local de CiU. Puntualment  a les 13, 48h ha arribat en tren a l'estació de Centelles, des de Barcelona amb un bitllet d'anada que tenia un cost de 4,90€. A la mateixa andana l'esperava la cap de la oposició a l'ajuntament de Centelles, Maribel Matas i també hi eren presents el president comarcal del partit, Joan Vergés i el secretari d'organització, Joan Prat. 
Tot seguit el conseller  ha rebut les explicacions de l'estat actual de la estació i dels serveis que ofereix amb les mancances en la venda de bitllets i en l'accés normalitzat per a validar els bitllets així com un seguit de mancances que s'hi observen i també s'ha comentat el lamentable estat del pont-passera centenari (construït per un enginyer deixeble de Eiffel i del mateix estil arquitectònic que la passera peatonal que travessa el riu Onyar a Girona)  i que està situat a la mateixa estació, i que fa anys que està en un estat cada cop més degradat. En l'acte també hi eren presents el president del consell comarcal d'Osona, Joan Roca;  la diputada centellenca al congrés de Madrid, Carme Sayós; l'alcalde de Tona i diputat provincial d'esports, Josep Salom; l'alcalde d'Aiguafreda, Joan Vila  i una mica més tard (per problemes d'agenda) també s'ha incorporat la diputada al Parlament de Catalunya, Marta Pascal.

En el transcurs de l'acte se li ha regalat un pastís amb un tren fet de fondant a tall d'anècdota i de recordatori perquè no abaixi la guàrdia en els serveis que Rodalies 3 ofereix a la nostra comarca.
En el seu parlament, Vila ha destacat les futures millores a curt termini com "que ja estan en fase de redacció de projecte i que comprenen quatre actuacions a la línia de Barcelona-Vic amb el desdoblament de la línia de tren en indrets concrets com Montmeló, La Garriga, l'abaixador de Balenyà i Taradell", amb la idea bàsica "d'escurçar la freqüència de pas en trams d'entre cinc o sis quilòmetres". Pel conseller, cal tenir present, per exemple què "anualment a  Vic utilitzen el tren mig milió d'usuaris". Santi Vila ha considerat que aquest projecte "que tindrà un cost d'uns 300 milions d'euros garantirà molt millor els problemes de fiabilitat en els trajectes, per saber realment la durada de cada viatge".  Un altre problema a banda, va reconèixer que eren, els túnels d'entrada a Barcelona. I també que la solució als usos de moltes estacions i abaixadors "passa per a la seva ocupació i utilitat donant tot tipus de serveis des de restauració, oficines de turisme, de divulgació del territori, etc". Per algú usuari del tren, present al dinar es va insistir en que per buscar i trobar solucions no cal "només queixar-se, sinó que també cal reclamar i així les coses comencen a canviar". Un altre problema afegit en la nostra línia R3 són els soterrament de les vies a la zona del Vallés en poblacions com Montcada o Mollet. I per últim va esmentar que algunes de les solucions a la mancança de prou horaris de freqüència dels trens passa per " crear altres serveis intermodals i millorar-los com seria un cas pràctic la millora del servei de bus, per exemple, entre Vic i Ripoll".

Vila va explicar detalladament les tarifes actuals del transport públic, el dèficit que generen i perquè succeeix això. Pel conseller és bàsicament un cas de "paternalisme dels governs anteriors ja que un 25% dels usuaris, per un motiu o un altra no paguen el servei, ni tan sols el seu cost". Per això la conselleria creu que tot i que la resta paguen el servei "només s'arriba a cobrir el 50% del seu cost". Actualment aquesta diferència entre el que ingressem i el cost real dels serveis de transport públic està xifrada en "uns 540 milions d'euros" segon el conseller de Territori i Sostenibilitat.
Un exemple de la bona xarxa dels trens catalans la va donar, el conseller amb un exemple "el passat dimarts amb motiu del congrés de telefonia mòbil la línia de Plaça Espanya a plaça Europa va suportar més de 40.000 passatgers, quan l'habitual només són 10.000". 
Altres temes que es van tractar foren els motius pel quals a les properes eleccions a Convergència li costarà guanyar les eleccions i que es concreten en el fet de " no visualitzar  amb prou contundència la seva lluita contra la corrupció, no dona imatge de modernitat com en altres etapes de govern i sobretot que s'ha de visualitzar prou el fet de que el govern actual està al costat dels més desafavorits i més pobres". 



En quan a un tema com el referèndum del 9 de novembre va destacar que els imputs que li arriben de Madrid són cada cop més clars "des d'allà cada cop es prenen més seriosament la nostra independència però ells tenen clar que Catalunya tota sola no saben si  es pot ensortir, però encara tenen més clar que Espanya sense Catalunya no és viable".

En quan a temes d'habitatge social va insistir que s'està fent un esforç titànic perquè diverses entitat cedeixen pisos en lloguer per posar al mercat i va concretar que "darrerament estem treballant amb Bankia, la Sareb i CatalunyaCaixa i ja hem aconseguit més de 1200 pisos".
Santi Vila va cloure l'acte esmentant la opinió d'un important líder socialista a Madrid que fa poc li va deixar anar "en el fons aquí a Madrid us tenim enveja de les tres "e": la de la ètica en com es fan les coses dins el marc jurídic i democràtic actual, la de la estètica com la Via Catalana i sobretot la de la èpica, perquè un país que es vol alliberar d'un altre és un acte bàsicament èpic i una enveja per a molts".